Izložba „Veselo stanovanje” Sonje Jankov od 28. januara u Malom likovnom salonu

Izložba „Veselo stanovanje” Sonje Jankov biće otvorena u ponedeljak, 28. januara u 20 časova u „Malom likovnom salonu“ Kulturnog centra Novog Sada. Izložba se može pogledati svakog radnog dana od 10 do 20 časova i trajaće do 08. februara. Izložba je na granici umetničkog i kustoskog projekta jer teži da kroz umetničke medije aktuelizuje brutalističku arhitekturu iz 1970-ih. Izložena serija radova je nastala aplikacijom vizuelnih narativa na tehničke crteže za stambene jedinice u novobeogradskim blokovima 61-63 (arhitekte Darko Marušić, Milenija Marušić i Milan Miodragović, 1971-1973), a isti postupak je primenjen i na druge projekte značajne za istoriju arhitekture, što nije izloženo ovom prilikom. Deo radova je nastao samostalno, kao vizuelni umetnički doprinos nasleđu brutalističke arhitekture u Srbiji, dok je deo realizovan tokom edukativnih radionica o arhitekturi. Postavka uključuje i fotografije blokova, kao i tekst Marušića o tom stambenom bloku, objavljen prvi put u Zborniku radova Instituta za arhitekturu i urbanizam pri Arhitektonskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, 1975. godine. Spajajući stanove iz zlatnog perioda jugoslovenske/srpske stambene politike sa stikerima iz prenaseljene Kine, izložba teži da vizuelno i kroz igru postavi pitanje o pristupačnosti stanova u kontekstu savremenih kreditnih ponuda, migracija, odliva mozgova. Odabir plastičnih stikera kao materijala je protivteža betonu. Sa jedne strane, beton daje trajnost i kvalitet brutalističkoj arhitekturi koja je izgrađena od njega, ali je sa druge strane nepredvidiv u smislu da se ne zna posle koliko decenija počinje da se degradira i urušava, te mu treba održavanje. Plastika je teško razgradiva, ali se vrlo često upotrebljava jednokratno, što je karakteristično i za stikere, ali im izložba daje dugotrajniju i drugačiju namenu. Sonja Jankov je samostalni likovni kritičar, istraživač i kustos sa položenim državnim ispitom iz 2015. U svojoj praksi koristi umetničke medije (in-situ i/ili site-specific instalacije, fotografije, skice), koliko i teorijsko pisanje da bi prikazala rezultate istraživanja. Autor je kustoskih projekata GIF i arhitektura: vizuelna praksa kao kritika, SPENS i socijalističke sportske dvorane danas i Post-arhiva savremene umetnosti. Imala je do sada osam samostalnih izložbi (Novi Sad, Beograd, Bukurešt, Zagreb, Užice) i tri autorske/kustoske izložbe (MMSU Rijeka, Kulturni centar Beograda, Remont Beograd). Izlagala je na 17. Bijenalu mladih umetnika u Milanu (2015), deo je projekta Future Architecture Platform. Učestvovala je na rezidencijalnim boravcima u Rijeci, Bukureštu i Vroclavu. Autor je brojnih likovnih kritika, naučnih radova o savremenoj umetnosti i tekstova za izložbene kataloge. Živi u Novom Sadu.

Ostavite odgovor