Светски дан права потрошача је установљен 15. марта 1983. године. Две године касније, 9. априла 1985-те, Генерална скупштина Уједињених нација усвојила је „Смернице УН-а за заштиту потрошача“.
Смернице обухватају осам основних права потрошача и обезбеђују оквир за јачање националних политика потрошачке заштите.
Основна права потрошача су: право на избор, право на сигурност, право на информисање, право да се чује глас потрошача, право на обештећење, право на здраву животну средину, право на задовољавање основних потреба и право на образовање.
У Србији је област заштите права потрошача регулисана Законом о заштити потрошача (Сл. гласник РС, бр. 62/2014 и 6/2016).
Решења изнета у њему су углавном добра, али се она не примењују у довољној мери, те смо сведоци да се поједина права потрошача свакодневно крше.
Највећи број притужби потрошачи у Србији упућују на рачун незадовољавајућег квалитета производа и услуга који се нуде. Предњаче тужбе на рачун квалитета обуће, мобилних телефона, беле технике и кућних уређаја, услуга кабловских оператера . . .
Често нам се дешава да се цене на рафовима разликују од оних које нам се саопште на каси. Бивамо обмањени позивима на „лажне“ сезонске распродаје. На свим производима нису истакнуте довољно јасне декларације. На одређеним производима рок важења је тешко видљив. Нажалост, неретко се дешава да буде и преправљен.
Ово су само неки од проблема са којима се сви потрошачи у Србији срећу. На њих, као и на многе друге, редовно упозoравају организације које се баве заштитом права потрошача.
Адекватан одговор државних органа је оно што изостаје. Без њега, стање потрошачких права у Србији ће још дуго бити на незадовољавајућем нивоу.
Најбоља илустрација за стање у којем се тренутно налазе права потрошача и у којем расположењу обележавамо Светски дан права потрошача је најава Националне организације потрошача Србије (НОПС) да ове године неће учествовати у акцијама које организује Министарство трговине.
Они ће овај 15. март искористити да изразе протест због тренутног стања у области заштите потрошача у Србији. НОПС данас неће радити и решавати потрошачке спорове.
То је у разговору за „Политику“ (Купци незадовољни, НОПС најавио бојкот) најавио председник НОПС-а, дугогодишњи борац за права потрошача, Горан Паповић.