Остати и стварати безимен у својој енклави значи живети једну врсту подвига. Вајати потпуно изолован, без критике и са премало конатаката, а бити поетички укључен у генерацијско стварање, у опште феномене и идеје времена значи да је ова уметност изнад свог врмена. Безимени ствараоци у изолованим гето атељеима моделују своја размишљања, страхове, патњу, наду, а „Дух дише где хоће, и глас његов чујеш, а не знаш откуда долази и куда иде“ (Јн 3,8) и сведочи о феномену стваралачке постојаности и отпорности савремене српске уметничке сцене и културе на Косову и Метохији.
Маја Тодић
Небојша Јевтић
Форма упркос свемуСавремена уметност већ дуже време у себи садржи мноштво медијских разлика које јој одреда служе да што боље репрезентује напоре на путу до квалитетног уметничког остварења. Друштвене околности уметницима углавном иду на руку, нарочито у случају када црпе ангажовану линију уметничког израза. Ипак, често такви услови говоре колико је још преостало посла у циљу очувања културног и уметничког наслеђа. Та баштина је и лик нашег идентитета. Вајарски радови уметника који долазе из српских духовних центара на чијим темељима данас опстајемо, управо осветљавају разлоге за искрено креативно стремљење чији смо сведоци. Овог пута, упознајемо се са најновијом продукцијом, жилавом граном српске вајарске уметности. Резултат вајарских истраживања који се крећу у домену обраде форме у пуним материјалним вредностима, у препознатљивим духовним вертикалама ослоњен је на неоспорним домашајима косовско метохијских задужбина. На више различитих нивоа истраживања у мермеру, камену пешчару, кованом гвожђу и њиховим разнородним комбинацијама – Александра Станковић, Ана Гашић, Бранислав Ристић, Ђорђе Јоцић, Игор Чепкеновић, Милисав Шарац, Ненад Милосављевић и Славиша Михајловић, пружају увид у свој посвећени уметнички рад. У сусретима три и више димензија, ови уметници и уметнице представљају стилизоване симболичне форме, записе у камену газиместанском, тораксе и ритмове металних индустријских форми али и деликатне емотивне пасаже изведене минуциозним захватима. Динамични значај савремености изналази се у местима где су рођени ови вајари и вајарке. Они својим радовима симболично утврђују нашу веру у уметност, традицију и идеју коју нико не може осујетити. Без обзира на околности неразумног и немилосрдног.
Мр Данило Вуксановић Владимир АнтићРођен је 1992. године у Косовској Митровици. Дипломирао је вајарство на Факултету уметности Приштина – Звечан, у класи професора Пека Никчевића. Добитник је студентске награде за најбољег вајара 2014–2015. година. Учесник је бројних колективних изложби као и уметничких колонија од којих издваја Клесарски камп под менторством професора Владана Мартиновића.
Ана ГашићРођена је у Осојану (Исток) 1990. године. Дипломирала је 2013. године на Факултету уметности у Приштини (Косовска Митровица), на смеру вајарство у класи професора Пека Никчевића. Излагала је више пута на групним изложбама. Живи и ствара у Косовској Митровици.
Ђорђе ЈоцићРођен је 1987. године у Вучитрну. Дипломирао је 2018. године на Факултету уметности у Приштини (Косовска Митровица), смер – вајарство у класи професора Борислава Вулевића. Тренутно је на мастер студијама на истом факултету. Излагао је више пута на групним изложбама. Живи и ствара у Косовској Митровици.
Ненад МилосављевићРођен је 1990. године у Липљану. Средњу уметничку школу завршио је у Краљеву, смер техничар за рестаурацију и конзервацију дрвета. Дипломирао је на вајарском одсеку Факултета уметности Приштина (Косовска Митровица) у класи професора Пека Никчевића. Од 2017. године бави се живописом. Учесник је бројних колективних изложби и уметничких колонија. Живи и ствара у селу Гуштерица код Приштине.
Славиша МихајловићРођен је 1991. године у Косовској Каменици. Основне студије завршио на Факултету уметности Приштина (Косовска Митровица) на одсеку вајарства. Мастер студије завршио на Факултету примењених уметности у Београду, модул – примењено вајарство. Добитник прве награде за скулптуру VI Међународне изложбе Уметност у минијатури Мајдан Арт 2015. Учествовао je на научном скупу Културно наслеђе Косова и Метохије, рад објављен у зборнику 2013. Учесник је бројних колективних изложби у земљи и иностранству. Један је од оснивача Културног склоништа КРИК, које се бави промоцијом културе, науке и уметности.
Бранислав РистићРођен је 1978. године у Урошевцу. Дипломирао је 2017. године на Факултету уметности у Приштини (Косовска Митровица), смер – вајарство, у класи професора Пека Никчевића. Мастер студије завршио на истом факултету 2020. године. Излагао је више пута на групним изложбама. Живи и ствара у Штрпцу.
Александра СтанковићРођена је у Призрену 1992. године. Дипломирала је 2019. године на Факултету уметности у Приштини (Косовска Митровица), смер – вајарство у класи професора Борислава Вулевића. Излагала је више пута на групним изложбама. Живи и ствара у Косовској Митровици.
Рођен је у Косовској Митровици 1991. године. Дипломирао је 2012. године на Факултету уметности Приштина (са тренутним седиштем у Косовској Митровици), одсек вајарство у класи професоре Пека Никчевића. На истом факултету 2015. године завршава мастер студије. Учесник је бројних колективних изложби и уметничких колонија. Живи и ради у Липљану.
Рођен је 1987. године у Лесковцу. Дипломирао је 2010. године на Факултету уметности Приштина (Косовска Митровица) на вајарском одсеку у класи професора Пека Никчевића. Добитник награде „Димитрије Поповић“ за младе ствараоце 2015. године. Био је сарадник вајару Зорану Јездимировићу на изради споменика Св. Краља Милутина у Грачаници. Живи и ствара у манастиру Драганац (Гњилане).