Изложба „Наслеђе“ од 26. априла у Ликовном салону

Изложба „Наслеђе“ од 26. априла у Ликовном салону

Изложба Селме Ђулизаревић Карановић биће отворена у понедељак 26. априла у Ликовном салону Културног центра Новог Сада и уз прописане мере заштите моћи ће да се погледа до 10. маја.

                                                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

Светлана Слапшек Ручни рад

„Судбина ручног рада у 21. веку уписана је у суптилну политику хватања жена у замке њихових традиционалних улога и њихових задовољстава. У скоро свим језицима термини везани за шивење и везење имају полне назнаке, жена увек везе за другога. На граници магије и култа, ручни рад је део мушких фантазми о идеалној жени. Кад ради ручни рад, жена има потпуну слободу мисли. Ручни рад тако може бити сумњиви простор женске слободе и ауторитета.“

Од изложбе у Галерији ФЛУ 2011. године бавила сам се радовима изведеним у текстилу који су били у функцији моје сликарске поетике, а нису били модне креације или дизајн одевних предмета. Ти радови су били истраживање граница женског идентитета. Том проблему су била посвећена и два пројекта која су уследила и проистекла из истог проблема – изложба корсета „Невидљива“ у Продајној галерији Београд 2014. године и изложба „Трноружичњак“ 2017. године у Галерији УЛУС, где су одевни предмети, корсети и котарице били носиоци поетских порука испричаних језиком бајке. Изложба на којој је главни предмет женска кошуља инспирисана је етнографском грађом, традиционалном ношњом са ових простора. Кошуља је обавезан део свадбеног руха и свакодневне одеће. Девојке су спремале невестинско рухо, а удате жене одећу за сваки дан. Од предења, ткања, шивења и украшавања везом, свака етапа тог процеса имала је своје традиционалне формалне елементе који су се понављали и пренослили из генерације у генерацију и сваки је имао своје тумачење и варијанте. Кошуље на овој изложби варирају у кроју и у начину украшавања. Неке имају флоралне мотиве сликане бојама за текстил и дрвеним бојама, а неке су комбинација текста и флоралне орнаментике. Вез је присутан као један од начина исликавања површине, односно рукописом исписани поетски текстови имају декоративну функцију и функцију нослилаца поруке. Пројектовање фотографија са мотивима цветова на кошуље је такође један од приступа у „сликању“ површине кошуље. Неке кошуље су сведене на две димензије, а неке укључују и трећу димензију. У поставци преовлађују кошуље које су решаване као дводимензионално сликарско платно. Сликање, вез и текст се преплићу на кошуљама, тако да се допуњују као приступи решавања површине. Кројеви се разликују, од „Т“ кроја до струкиране кошуље без рукава, а и дужина кошуље варира. Изложба захтева једноставну поставку, пошто свака кошуља треба да се сагледа појединачно и свака има свој поетски потенцијал. Изложба се зове „Наслеђе“ јер је израда ових одевних предмета била традиционално женски посао, који се преносио с колена на колено.

 

 

Селмa Ђулизаревић Карановић рођена је у Сарајеву 1967. године. Студирала је на Одсеку за историју уметности на Филозофском факултету у Београду. Дипломирала је на Сликарском одсеку Факултета ликовних уметности у Београду 1994. године у класи професорке Милице Стевановић. На истом факултету завршила је постдипломске студије 1997. године. Стекла је звање доктора уметности из области сликарства под менторством професорке Анђелке Бојовић 2012. године. Члан је УЛУС-а од 1995. године. Самостално је излагала 28 пута у Србији, Црној Гори, Босни и Херцеговини и Белгији од 1991. године. Учествовала је на преко 30 групних изложби у земљи и иностранству. Учествовала на важнијим групним изложбама УЛУС-а од 1995. године. Учествује на изложбама као што су  Међународни бијенале уметности минијатуре у Горњем Милановцу, Интернационални бијенални фествал портрета (ИНТЕРБИФЕП) у Тузли (Босна и Херцеговина) и Ханга Форум у Јапану. Учествовала на Симпозијуму и радионици у организацији ОИСТАТ (International Organisation of Scenographers, Theatre Architects and Technicians) са члановима ЦДГ (Costume Design Group) у Истанбулу 2010. године, под називом Cultural Exchange Between East and West: Kaftan and Its Influence in Fashion. Ради као ванредни професор на Факултету примењених уметности у Београду на Графичком одсеку.

Самосталне изложбе:

  1. Галерија Центра за културу „Стари град“, Београд – цртежи
  2. Галерија „Студентски град“, Нови Београд – слике и цртежи
  3. Галерија ФЛУ, Београд – слике
  4. Галерија Sue Ryder, Херцег Нови – слике
  5. Галерија Задужбине Илије М. Коларца, Београд – слике

Галерија „Сопоћанска виђења“, Нови Пазар – слике

Галерија „Владимир Маржик“, Краљево – слике

Галерија „Препород“, Сарајево – слике

  1. Галерија Савремене ликовне уметности, „Салон 77“, Ниш – слике
  2. Продајна галерија Београд – слике

„Модерна галерија“, Лазаревац – слике

  1. Галерија Библиотеке града Београда „Атриум“, Београд – слике
  2. Ликовни салон Дома културе, Чачак – слике
  3. Галерија ФЛУ, Београд – докторска уметничка изложба
  4. Галерија „Излози“ , Београд – докторска уметничка изложба
  5. Musée des Beaux-Arts de Vevriers, Белгија – објекти, цртежи и слике
  6. Центар за културу Мостар – објекти

Галерија „Препород“, Сарајево – објекти

  1. Продајна галерија Београд – објекти
  2. „Модерна галерија“, Горњи Милановац – цртежи и објекти
  3. Галерија „Милорад Бата Михаиловић“, Панчево – цртежи и објекти

Галерија УЛУС – цртежи и објекти

  1. Галерија Народне библиотеке Нови Бечеј – цртежи и објекти

Центар за Културу Инђија, „Кућа Војновића“, Инђија – цртежи и објекти

Умјетничка галерија Босне и Херцеговине, Сарајево – цртежи и објекти

  1. Савремена галерија, Суботица – цртежи и објекти
  2. „Галерија 55“, Ниш

Галерија „Методи Мето Петров“, Димитровград

  1. Галерија „Графички колектив“, Београд

Награде:

  1. Награда ФЛУ за цртеж из Фонда „Ђурђа Теодоровића“, сликара и професора
  2. Награда ФЛУ за портрет из Фонда „Ђорђа Бошана“, сликара и професора

    Награда ФЛУ за мозаик из Фонда „ЈИК банке”

    1. Велика награда ФЛУ за сликарство из Фонда „Ристе и Бете Вукановић”
    2. Похвала Међународног жирија на X Mеђународном бијеналу уметности минијатуре, Горњи Милановац
    3. Плакета „Бели Анђео”, равноправна награда Уметничке колоније „Милешева 2010”
    4. Златна палета УЛУС-а на „Пролећној изложби„ 2013.