Danas u Somboru u okviru bogatog programa kulturnog leta grada Sombora, otvorena je fantasmagoričnu etno art izložba na otvorenom pod nazivom „Corona“, čiji je autor i fotograf Pavel Surovi iz Kisača.
Izložba je deo festivala „Multi-Culti Etnology Fest Sombor 2021“ koji Kulturni centar „Laza Kostić“ Sombor organizuje četvrti put, a prvi put u saradnji sa autorkom Etnology Festa, Gogom Grubješić. Deo organizacije ovogodišnjeg izdanja festivala „Multi-Culti Etnology Fest Sombor 2021“ takođe su Kulturni centar Kisač i Slovački kulturnо-informativni centar iz Kisača, a festival će obeležiti saradnja između dva vojvođanska grada, Sombora i Novog Sada.
Izložba „Corona“ na svetskim takmičenjima nagrađivanog grafičkog dizajnera i fotografa Pavela Surovog, predstavlja jedinstven spoj umetnosti, etnologije, tradicije, modernog doba i istorijsko-nacionalnog obeležja u domenu modnog dizajna. Naziv izložbe „Corona“, odnosno „Kruna“, ima dvojako značenje – s jedne strane ukazuje na period nastanka kolekcija, aludirajući na period pandemije virusa korona; i na odeću kraljevskog porekla; naime, Pavel Surovi je etnografskim istraživanjem otkrio da stare arhaične narodne nošnje napadno podsećaju na kraljevsku evropsku odeždu.
Izložba “Corona” na svetskim takmičenjima nagradjivanog grafičkog dizajnera i fotografa Pavela Surovog, predstavlja jedinstven spoj umetnosti i etnologije, tradicije, modernog doba i istorijsko nacionalnog obeležja u domenu modnog dizajna.
Naziv izložbe “Corona”, odnosno “Kruna”, ima dvojako značenje – s jedne strane ukazuje na period nastanka kolekcija, aludirajući na period pandemije korone i na odeću kraljevskog porekla. Zato je i ovaj umetnički projekat nazvan “Corona”, odnosno Kruna, iz razloga što je stvaran u vreme pandemije izazvane korona virusom, a drugi razlog je činjenica da je Pavel Surovi etnografskim istraživanjem otkrio da stare arhaične narodne nošnje napadno podsećaju na kraljevsku evropsku odeždu.
Sve fotografije iz “Corona” kolekcije su ispričane u alegorijama. U prvom planu dominira arhaična slovačka narodna nošnja i to je prvi nivo percepcije. Drugi nivo su krune – oglavlja (prava oglavlja, ali i virtuelni oreol, oslikan na starim prekrivačima za krevete), a treći nivo je ezoterično-duhovna alhemija koja otkriva sublimiranu sakrivenu priču i istorijsku pravu ili imaginarnu ličnost unutar same fotografije.
Oglavlja – parta, kruna, venac, venčić, kapice – sve su to delovi nošnje plemstva. Portreti evropskih kraljica oslikani su čipkastom maramicom i ružama u ruci, upravo onako kao što su to učinile naše prabake kad su se udavale. Dekorisan somot je često stajao u kraljevskoj spavaćoj sobi. Slovačke stare kuće, dekorisane cvetnim motivima, ocrtanim valjcima, zvezdano nebo sa Davidovom zvezdom koje je bilo čest motiv na starim plafonima, što deluje kao kopijasoba u kraljevskim dvorcima. Svi motivi na originalnim materijalima i starim nošnjama samo dokazuju
i potvrđuju tu teoriju da su bile pod uticajem tadašnjih trendova austro-ugarske, ruske, francuske, nemačke, španske, engleske, turske, i danske mode, kao i trendova iz susednih država; prenosile se i prelivale na slovačku arhaičnu nošnju tog vremena.
Sav umetnički scenario, scenografija, stajling, kombinacija nošnji, boja, sam čin fotografisanja i retuširanje, finalni rezultati projekta „Corona“, plod su autora Pavela Surovog tj. njegove kreativnosti, imaginacije i duhovnih i filozofskih razmatranja događaja i ličnosti kroz istoriju čovečanstva. Fotografisane nošnje su takođe iz lične kolekcije Pavela Surovog, za kojom je strastveno tragao po vojvođanskim selima. Na projektu „Corona“ vredno je radila i Ana Čusova iz Bačkog Petrovca, koja je sve sakupljene nošnje najpre oprala, pripremila, uštirkala, ispeglala za fotografisanje i na kraju i oblačila sve fotografisane manekenke, dok je šminku radila Maja Pucovski iz Bačkog Petrovca.
O autoru izložbe
Pavel Surovi iz Kisača, direktor Kulturnog centra Kisač i poslanik u Skupštini AP Vojvodine, autor je i fotograf umetničkog etno art projekta i izložbe, sa aktuelnim
nazivom Corona. Naziv Corona bukvalno opisuje i spaja surovu Pavelovu umetnost
i vreme nastanka kolekcije fotografija. Prva serija fotografija sa devojkama
u nošnjama pod radnim nazivom Kraljice, grofice, princeze i prinčevi, izazvali su neočekivano pozitivne reakcije javnosti i veliko interesovanje u inostranstvu. Ovaj projekat je takođe izazvao pažnju Etnofestivala u Moskvi, zaintrigirao umetnike
u Parizu, Rusiji, Americi, Slovačkoj, Australiji i Srbiji.
Njegov cilj je prezentacija originalnih i autentičnih narodnih nošnji vojvođanskih
Slovaka u Srbiji. Posegao je za novim, ekskluzivnim načinom prikazivanja
slovačke kulture i širenju dobrog imena Slovaka iz Srbije. Autor je izložbe Slovačka
svadba, koja je prvi put prikazana na Kalemegdanu u Beogradu. Svake godine učestvuje u Beogradu na međunarodnom Etnology Festu, na međunarodnom
festivalu Biserna Grana i na Festivalima u Bratislavi. Svojim radovima predstavljao
je Slovake iz Srbije na Dan ustavnosti republike Slovačke, u galeriji na Bratislavskoj tvrđavi, u rezidenciji Marije Terezije, kada je ovom prilikom bila upriličena izložba
Slovačka lepota.
Pavel Surovi je autor 5 fotogmonografija sa nošnjama vojvođanskih Slovaka u Srbiji. Strastveni je kolekcionar originalnih narodnih nošnji od pre prvog svetskog rata, koje pronalazi na tavanima i trošnim seoskim kućama u slovačkim selima u Vojvodini. Poseduje i veliku kolekciju starog oslikanog nameštaja iz perioda od pre prvog svetskog rata.
Dobitnik je brojnih nagrada na svetskim takmičenjima iz grafičkog dizajna. Bavi se modnom i etno fotografijom.
You must be logged in to post a comment.