Pozor! Pozorje! – piše Dragoljub SelakovićSinoć je, u čast rodonačelnika srpskog teatra Jovana Sterije Popovića, počelo 64. Sterijino pozorje, sigurno najznačajniji pozorišni događaj na ovim prostorima. Kao prolog ovim pozorišnim praznicima u donjem foajeu scene “Jovan Đorđević”, Srpskog narodnog pozorišta, u Novom Sadu, svečano je otvorena 16. trijenalna izložba pozorišnog plakata i grafičkog oblikovanja. Pre nešto više od mesec dana Žiri u sastavu: Atila Kapitanj, vanredni profesor Akademije umetnosti u Novom Sadu (odsek za grafičke komunikacije) predsednik, Barnislav Dobanovački, grafički dizajner – profesor u penziji i Slobodan Štetić, redovni profesor je pregledao 115 radova od 45 autora koji su pristigli na konkurs.U korpus koji sačinjava izložbu odabrano je 52 rada koje će publika moći da pogleda do završetak Pozorja. Žiri je doneo odluku da u kategoriji Štampani pozorišni plakat dodeli:
I nagradu – Aleksandru Mijailoviću, za plakat Ričard III
II nagradu – Jovanu Tarbuku, za plakat Elektra
III nagradu – Dejanu Petroviću, za plakat Grebanje i Dušanu Arseniću, za plakat Abro fest.
U kategoriji Idejni projekat plakata:
I nagradu – Stefanu Iliću, za plakat Romeo and Juliet
II nagradu – Nikoli Popoviću, za plakat Nebeski odred
III nagradu – Ivanu Mišiću, za plakat Ajnštajn i Kristini Polender, za plakat Krvave svadbe.
Žiri je dodelio i specijalne nagrade Nikoli Mijailoviću, za plakat Balkanski špijun i Sanji Menićanin, za plakat Utopljena duša. Izložbu je prigodnim obraćanjem otvorio i nagrađenima uručio nagrade i diplome direktor Sterijinog pozorja dr Miroslav Radonjić.Nakon ove sjajne izložbe najboljih pozorišnih plakata iz prethodne trogodišnje produkcije srpskih pozorišta koji su “prvi susret i svojevrsni uvod u lavirint pozorišne imaginacije” kako je to napisao Slobodan Štetić u katalogu u prepunoj sali velike scene Srpskog narodnog pozrišta “Jovan Đorđević”, proslavljena glumica Svetlana Bojković, ovogodišnja dobitnica Sterijine nagrade za naročite zasluge na unapređenju pozorišne umetnosti i kulture, životno delo, je prigodnom besedom otvorila 64. Sterijino pozorje.Beseda na otvaranju 64. Sterijinog pozorja, Svetlana Bojković, glumicaSrbi su u Austriji i Ugarskoj, početkom 19.veka, kada se rodio Jovan Sterija Popović, bili narod u kojem je počeo da se širi evropski duh prosvetiteljstva. Taj duh je nezaustavljivo osvajao Srbe. Prosvetiteljstvo, čiji su nosioci bili Zaharije Orfelin, Dositej Obradović i Lukijan Mušicki, otvorilo je ljubav prema književnosti i širilo patriotizam. U srpskom narodu stvaraju se književna i pozorišna dela, rađa se pozorište. U istoriju ulaze Joakim Vujić i Jovan Sterija Popović sa svojim „Žalostnim i veselim pozorjem“. Srpski narod počinje da otkriva svoju naklonost prema pozorištu i svoje pozorišne talente. Gde smo danas, više od dva veka kasnije? Bijemo bitke da pozorište živi svoju kreativnost i nosi svoju kulturnu misiju. U toj misiji komedije, karaktera Jovana Sterije Popovića ostaju jedna od neiscrpnih inspiracija našeg pozorišnog života. Danas u svetu informatike i digitalizacije, u svetu u kojem se, nažalost,urušavaju moralne vrednosti i empatija, pozorište, ipak,opstaje kao neuništiva biljka zasejana pre više od dve hiljade godina. Šta održava magiju pozorišta? Održavaju je ljudska potreba za katarzom, kao i potreba za smehom. Tu potrebu imaju i pozorišni stvaraoci, s jedne, kao i publika s druge strane. Kada se uspostavi pravi doživljaj glumci se spajaju sa publikom i zajedno žive magiju pozorišnog čina. Iako su ti trenuci prolazni, trag oplemenjenosti ostaje. Zato danas, koliko čedno, toliko i aktuelno zvuči Sterijina misao „Teatar je lek za bolesti moralne“. Pozorišna predstava, njeno stvaranje i izvođenje liči na jednu malu državuu kojoj sve mora da funkcioniše da bi bila uspešna. Tako i biva, iako predstavu stvaraju ljudi različitih profesija: pisac, reditelj, glumci, scenograf, kostimograf, kompozitor, majstor svetla, šminker, inspicijent, sufler, rakviziter, dekorateri, gardoroberi. Ta mala država-predstava, stvara se od zajedničke vere, ljubavi, strasti i kreativnosti u postizanju zajedničkog cilja. Kada se u rezultatu uspe, svi učesnici imaju neopisiv osećaj radosti i slobode. Dostignuće slobode koje pozorišni stvaraoci postižu kroz svoje stvaralaštvo je, možda, najveći dar koji im je dat. Taj osećaj slobode je, verujem, pored katarze i smeha, još jedan motiv za opstajanje i dugovečnost pozorišta. Uz veliku zahvalnost jednoj od najznačajnijih institucija, Sterijinom pozorju, koje čuva pozorišnu tradiciju, s najlepšim željama učesnicima i organizatorima, uz srdačan pozdrav publici, s velikim poštovanjem u čast slave pozorišta proglašavam 64. Sterijino pozorje otvorenim. Čast da prvi nastupe u ovogodišnjoj, zvaničnoj selekciji, koju je dr Svetislav Jovanov , selektor, naslovio: “Pobuna – ženski rod” je imao beogradski “Atelje 212” sa predstavom “Petrijin venac”, po romanu Dragoslava Mihailovića u režiji Bobana Skerlića.
You must be logged in to post a comment.