Približavajući se Danu pozorišta (15. oktobar), Drama Narodnog pozorišta „Toša Jovanović” koncipirala je repertoar u novoj sezoni postavljanjem poznatih komada koji aktuelizuju probleme običnog čoveka datih u stanju društvene hipokrizije, socijalnih previranja, ali i neizvesne budućnosti jednog društva koje se još uvek bori sa zaostavštinom tragičnih događaja iz bliske prošlosti.
Pokušavajući tako da ukaže na to čime je određena egzistencija pojedinca u društvu koje ne uspeva da kroči na put stvaranja uslova za razvoj elementarne ljudskosti, ako i nema moć da bude uticajan društveni korektiv, pozorište nastoji da pruži utehu u stanjima doživljene nepravde i egzistencijalne neizvesnosti.
Mogućnost takve katarze svakako pruža predstava „Zrenjanin” u režiji Borisa Liješevića, koja ove jeseni doživljava svoju drugu premijeru (subota, 14. oktobar, 20h). Njeni se protagonisti pojavljuju iz socijalnih miljea suprotstavljenih interesa, ali oni sa istovrsnim strahovima i problemima razvijaju međuljudsku solidarnost, budeći na taj način nadu da oblikovanje vlastite sudbine, makar i delimično, može zavisiti i od čovekove lične volje, iako su dublje socijalne promene još uvek nerealne.
Nastavak ovakvog tematskog koncepta, u novoj pozorišnoj sezoni biće rad na predstavi koja će ujedno biti prvi od 4 projekta planiranim u sezoni 2017/2018. U pitanju je komad Tenesi Vilijamsa „Tramvaj zvani želja”, čiju adaptaciju i režiju potpisuje Lilijana Ivanović, a glumački ansambl čine Sanja Radišić (Blanš), Jelena Kesić (Stela Kovalski), Stefan Juanin (Mič) i Daniel Kovačević (Stenli Kovalski).
Iako napisan kao scenario za film koji je prikazan davne 1951. godine, ovaj je komad izvođen i kao pozorišna predstava koja na tematskom planu korespondira sa aktuelnim društvenim stanjem. Problemi homoseksualizma, nasilja u porodici, zlostavljanja žena, alkoholizma i promiskuiteta, kao i njihovo poricanje svedoče o duhovnoj bedi i materijalnoj nemaštini u kojoj se Srbija nalazi.
Aktuelnosti komada doprinosi i atmosfera pritiska sredine koja obesmišljava sve napore onih koji ispoljavaju lepotu i duhovnost, a unesrećene osudama gura u još veći ponor. Premijera predstave predviđena je 10. novembar.
Drugi komad koji će se postaviti na Drami jeste komedija nobelovca Darija Foa „Nemam da platim i neću da platim”. Ova pozorišnu predstava koja na duhovit način prati pojedinačne sudbine pripadnika skrajnute radničke klase kritika je socijalnih prilika, ali i ekonomskog i političkog sistema Italije, koja se preko mnogih dodirnih tačaka sa problemima naše sredine može i kod nas uputiti. Predstavu će režirati Miloš Jagodić, a premijera je predviđena za kraj januara 2018.
Dugo najavljivana predstava koja za temu ima zrenjaninsko pozorište, tačnije društvene okolnosti koje svedoče o pozorišnom životu grada u prvoj polovini 19. veka (Bečkereka) i ličnu priču imućnog građanina, koji iz ljubavi, da bi se približio čuvenoj peštanskoj glumici, gradi pozorište u svome mestu, u planu je u drugoj polovini sezone.
Dramatizacija ove istorijsko/legendarne građe poverena je Igoru Bojoviću, a režija komada Vladimiru Laziću.
Kao poslednja postavka na Drami, ali stoga ne i manje bitna od prethodnih, biće diplomska režija Nikole Končarevića u okviru saradnje koje Narodno pozorište „Toša Jovanović” iz Zrenjanina ima sa Akademijom umetnosti iz Novog Sada. U pitanju je poznati komad Borislava Mihajlovića Mihiza „Komandant Sajler” koji je 1967. u Zrenjaninu već bio postaljen. Okosnica ove drame jeste nepretenciozna priča o ideološkom fanatizmu (fašističkom i nacionalističkom) i tragičnosti njegovih posledica, koja nam, na prvi pogled, zbog vremenske distance same radnje (1941), ne izgleda dovoljno bliska. Ali osiromašena ekonomija društva i psihološka uniženost naroda, kao što nas istorija uči a svakodnevica potvrđuje, idealna je podloga za bujanje svih oblika ideoloških fanatizama koji se zasniva na nasilnoj promeni stvarnosti.
Ivan Trifunjagić
Povodom obeležavanja Dan pozorišta, u petak, 13. oktobra, u 20 časova na velikoj sceni zrenjaninskog pozorišta održaće se koncert filmske muzike: „Muzika pokretnih slika” – Branislava Podumac (sopran), Nataša Radovanović (sopran), Dragana Anđelić Bunjac (klavir). Ulaz je slobodan.