Трибина „Достојевски – Сан смешног човека“ 24. октобра у клубу „Трибина младих“

Tрибина „Достојевски – Сан смешног човека“, биће одржана у среду, 24. октобра у 18 часовa у клубу „Трибина младих“ Културног центра Новог Сада. Аутор и предавач је Милован Балабан, историчар. На трибини ће бити обрађена приповетка Сан смешног човека, велоког руског писца Ф. М. Достојевског. Не случајно. У овој приповеци као да се открива есенција целокупног животног става Достојевског. Главни лик овог штива је и антихерој и херој, при чему је начин његовог преображења обрађен на необичан начин, али међу руском интелигенцијом и јединим могућим – кроз сан који прича смешан човек. Изгледа да је сан „смешном човеку“ открио истину, чиме се напаћени човек (на неки начин и симбол свих нас) спасао самоубиства. Кроз сан је јунаку откривен нови, обновљени и преображени живот и то у тренутку када је одлучио да се још пре ноћи неизоставно убије. После сна херој приповетке као да на дар добија нови живот кроз доживљај суштинског преображаја и препорода. Он тај дар чврсто жели да прихвати и подели са читавим човечанством и одлучује да сада живи нови живот, да искористи нову егзистенцијалну могућност. На трибини ће посебно бити апострофиран доживљај хероја приповетке, какав су само најређи изабраници могли тако снажно осетити. То је трагика човековог бића, као и сагледавање, али у самом себи, узрока те трагике. Али и преображај, који када човек доживи почиње да се на један тајанствен начин осећа стварно крив за сва страдања, како своја тако и читавог рода људског (али не на патолошки начин) и стварно одговоран за све и свакога на земљи. Приповетка Сан смешнога човека је непосредан израз таквог сазнања и осећања о себи лично. Форма приповетке, односно објављивање највише пуноће живота кроз сан код Достојевског је мотивисана, мислимо, зато што писац има у виду руску интелигенцију, која је већим делом васпитана и образована на европски начин, коју је захватила западњачка река, западњачки дух антропоцентричности противан аутентичном православном духу Христоцентричности. Отуд се херој приповетке не либи да каже како сан снива смешан човек, али сан који објављује пуноћу истине која је највиша синтеза живота.

Ostavite odgovor