PRE-PIH, grupna izložba slovenačkih umetnika od 21. maja u klubu „Tribina mladih“ KCNS

U okviru 5. međunarodnog umetničkog simpozijuma ART LINKS grupna izložba PRE-PIH slovenačkih autora članova DLUL-a  biće otvorena u utorak, 21. maja u 19 časova u klubu „Tribina mladih“ KCNS i trajaće do 31. maja. Izložba će biti postavljena kako u klubu „Tribina mladih“, tako i na hodnicima Kulturnog centra Novog Sada, a zastupljeni su sledeći autori: Boris Beja, Petar Varl, Boris Gaberščik, Mojca Zlokarnik, Nina Koželj, Ivo Mršnik, Nataša Segulin, Zora Stančič, Črtomir Frelih i Arven Šakti Kralj Szomi. Reč je o vizuelno intimnom iskustvu i premda je savremena umetnost podvrgnuta društvenim promenama, širokoj dostupnosti i tehnologiji koja se ubrzano razvija, ona osigurava poetsku membranu kroz koju se sa jedne strane vezuje za realnost, a sa druge strane ostaje hipnotična i emotivna. Tradicionalno umetničko okruženje zaista je prevazišlo granice i danas obuhvata umetnike iz drugih „ne-likovnih područja“, međutim, izložba deset odabranih autorki i autora, članova Udruženja likovnih umetnika Ljubljane, predstavlja pre svega dela koja svoj izvor nalaze u klasičnim medijima i tehnikama izražavanja. Kroz odabranu selekciju nastoje se izdvojiti neke pojave i tendencije razvoja umetnosti unutar udruženja, koje uključuje skoro 400 članica i članova. Tako su u hodnicima KCNS-a predstavljena dela autora, koja kroz prostornu instalaciju, objekat i vajarsku postavku prikazuju deo ostvarenja koja se oslanjaju na prostor ili uzimaju prostor kao gradivni materijal ili temelj rada koji naseljavaju sadržaji. Ona nude čulno putovanje u svet materijala, oblika, misli i senzualnosti. U klubu »Tribina mladih«, radove predstavljaju autori koji koriste 2D prostor i putem medija grafike i fotografije govore o doživljaju prostora unutar njih i reflektuju društvena zbivanja kroz unutrašnju prizmu stvarajući estetsku spoznaju lepote. Širina selekcije ogleda se i u nizu prepoznatljivih slovenačkih stvaralaca, koji potiču iz različitih sredina, generacija i vizualnih izraza i motiva. Umetnice i umetnici u svojim delima kritički, često ironijski i razigrano, reaguju na mnoge protivrečnosti i kulturne izazove kojima su okruženi. Nina Koželj i Boris Beja kroz objekat pokazuju onaj deo koji odražava društveni segment marginalizovane ideje. Koželjeva ulazi u prostor sa nekom vrstom spomen-oltara koji čine veštački sneško, plastično cveće i uokvirena fotografija skulpture koja nije prisutna na izložbi, na taj način aludirajući na večnu prisutnost, a istovremeno i neistinitost bola. Beja se, međutim, oslanja na obrazac kroz koji se tematizuju odnosi između intimnog i društvenog, između slobode i ropstva, prirode i društva, dok je »Object« takođe mesto za borbu s boli i sredstvo za pronalaženje istine o sebi. Isto tako, putem realne, ali varljive slike, Črtomir Frelih sa svojim FoxBox-om, neposredno obraća posetiocu, gledaocu kome nudi kutiju u zamenu za selfije. Sa druge strane, Ivo Mršnik sa svojim zapisom/psihogramom, kako ga sam naziva, na računarskom papiru stvara dijalog između izrazito lične i ekspresivne linije, koja odražava njegovo mentalno raspoloženje, i industrijski perforiranog nosača. U klubu „Tribina mladih“ nalazimo različite pristupe: Zora Stančič, sa štampanim kompjuterski obrađenim fotografijama prateći put svoje mrtve majke, suočava se s bolom odlaska i tragovima koje za sobom ostavljaju odnosi. Nasuprot Petre Varl, gde iz praznine izlazi neodštampan papir koji se savija tako da reagujući na svetlo u prostoriji stvara strukturirane oblike. Fotografije Nataše Segulin predstavljaju igru svetlosti i senke, bezvremenu lepotu odražava kapak na plafonu u intimi hotelske sobe u Marsali na Siciliji. Ovo je igra aluzija, suptilnosti i senzibilnosti. Sličnim sadržajima bavi se i Mojca Zlokarnik, osim što je njen medij izražavanja grafika – linorez u boji. Ona uvek štampa sama, te su taktilnost reljefne štampe i senzualno prisustvo boje njeni temeljni izrazi. Taktilnost i analognost predstavljaju sastavni deo i radova Borisa Gaberščika, koji je u svojoj fotografiji posvećen prefinjenoj mrtvoj prirodi, gde sa beskrajnim strpljenjem izvanrednog posmatrača beleži fine refleksije i baršunastu tamu. I poslednje, ali ne i najmanje važno, fotografije Arvene Šakti Kralj Szomi kroz zaokruženu seriju crno-belih fotografija pružaju svojevrsne slikovne kompozicije koje donose priču o istraživanju devojke na prelazu u odraslo doba. Uprkos brojnim pokušajima definisanja, umetnost u svojoj procesnoj prirodi izbegava označavanje i iskušava nas: da li je analizirati ili se prepustiti doživljaju i slediti stvorenu lepotu, koja predstavlja novu stvarnost. Ova izložba nastoji da podstakne ovo drugo kroz iskrenu ispovest: poverenje u umetnost danas. (Aleksandra Saška Gruden, vizuelna umetnica)   Boris Beja je diplomirao na Prirodno-tehničkom fakultetu u Ljubljani, a zatim je usavršio grafiku i nastavio studije na Akademiji likovnih umetnosti i dizajna, gde je i diplomirao (2013). Za svoj rad dobio je nekoliko nagrada i nominacija. Petra Varl je umetnica koja uglavnom radi u oblasti crtanja, grafike i instalacije. Svoj rad predstavila je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu i za njega je dobila brojne nagrade i priznanja. Kao redovni profesor predaje crtanje i grafiku na Odseku za likovne umetnosti Pedagoškog fakulteta Univerziteta u Mariboru.     Boris Gaberščik je biolog. Već tokom studija intenzivno se bavio fotografijom. 1986. godine stekao je status slobodnog radnika u kulturi i postao član Društva dizajnera Slovenije. Izlagao se na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Sloveniji i inostranstvu, a za svoj rad dobio je više priznanja i nagrada. Njegove fotografije nalaze se u javnim i privatnim kolekcijama. Mojca Zlokarnik je akademski slikar i grafičar, vanredni profesor i urednik. Završila je osnovne i postdiplomske studije slikarstva i magistrirala grafiku na ALUO u Ljubljani. Usavršavala se na studijskim putovanjima u inostranstvu. Nominovana je za nagradu kraljice Sonje u Norveškoj za grafiku (2016). Od marta 2017. godine predsednica je Udruženja likovnih umetnika Ljubljane. Nina Koželj je vizuelna umetnica mlađe generacije (rođena 1985), koja radi na polju skulpture i grafike. Izlagala je na brojnim grupnim i samostalnim izložbama u Sloveniji i inostranstvu. Godine 2010. dobila je stipendiju Švajcarske fondacije Vordemberge-Gildevart, a 2014. godine nagrađena je kao najbolji autor do 35 godina, na 49. međunarodnom takmičenju Ek-tempori u Piranu. Ivo Mršnik je diplomirao slikarstvo na Akademiji likovnih umetnosti u Ljubljani (1968), a zatim je specijalizirao slikarstvo i grafiku. Od 1978. godine zaposlen je na Pedagoškom fakultetu u Ljubljani, a od 2005. godine je u penziji. Univerzitet u Ljubljani mu je 2011. godine dodelio titulu zaslužnog profesora. Nataša Segulin je diplomirala 1973. godine na Filozofskom fakultetu u Ljubljani. Radila je kao novinarka, urednica, glavna urednica TV Koper-Capodistria, TV Slovenija. Bavila se fotografijom dok je studirala istoriju umetnosti, ali nije joj se ozbiljnije posvećivala sve do svog penzionisanja (2011). Izlaže od 2013. godine na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Sloveniji i inostranstvu.   Zora Stančič je vizuelna umetnica, diplomirala je na Akademiji likovnih umetnosti u Sarajevu i završila postdiplomske studije u ALUO u Ljubljani. Godine 2012. dobila je zvanje docenta za oblast likovne grafike na Univerzitetu u Ljubljani. Mnogi radovi joj se nalaze u stalnim zbirkama svetskih muzeja: Albertina (Beč), Fond National d’Art Contemporian (Pariz), The Jane Voorhees Zimmerli Art Museum Museum (Nju Džerzi). Črtomir Frelih je diplomirao na ALUO u Ljubljani (1985), a specijalizirao grafički dizajn (1990). Na istoj akademiji je položio magistarski rad iz umetničke didaktike (1997). Redovni je profesor grafike i šef Odseka za likovno obrazovanje na Univerzitetu u Ljubljani. Arven Šakti Kralj Szomi je diplomirala na Goldsmit koledžu, Univerziteta u Londonu, iz umetničke prakse i savremene kritičke teorije. Akademija likovnih umetnosti i dizajna Univerziteta u Ljubljani dodelila joj je titulu “Univerzitetski dizajner vizuelnih komunikacija”. Na istoj akademiji magistrirala je video i fotografiju. Radi u oblasti autorskih fotografija, videa, crteža i prostornih projekata.