Предавање Данила Копривице на тему „Суочавање са прошлошћу: Португал“ можете погледати на Jутјуб каналу КЦНС

Предавање Данила Копривице на тему „Суочавање са прошлошћу: Португал“ можете погледати на Jутјуб каналу КЦНС

Предавање Данила Копривице на тему „Суочавање са прошлошћу: Португал“  (29. 07. 2020.) може се погледати на званичном Јутјуб каналу Културног центра Новог Сада.

У оквиру четрдесет и осме Зелене дебате, данашњу сесију серијала „Суочавање с прошлошћу“ на тему Португала предавач Данило Копривица започео је кратким прегледом историје ове земље представивши три одлике португалских друштвених вредности, а то су фадо, фудбал и Фатима (ФФФ). Португалска империја трајала је шест векова, а за то време прошла је кроз три периода: периода великих открића, периода сукоба с Енглеском, Француском и Холандијом и периода колонијалног сумрака након независности Бразила. Након отцепљења Бразила, Португал се суочавао са низом грађанских ратова и бројним револуцијама, као и сменама председника и власти.

            У наставку је предавач помоћу појмова лусотропикализма и асимилада појаснио друштвено уређење Португала. Да би колонизовани афрички народ био једнак са португалским грађанином он је морао да зна да чита и пише на португалском језику, да прими  католичку веру, да буде материјално независан и да напусти домородачке обичаје. Међутим, у португалској колонији Анголи после Другог светског рата за стицање асимилада (једнакост) била је потребна католичка потврда о крштењу, дозвола за склапање брака, да за оног ко подноси захтев постоји португалски гарант, као и да буде запослен на цивилизованом послу и да живи животом Португалца. Све то је ондашњем народу било скупо, а самим тим је и стицање асимилада било отежано, често и немогуће. Што се тиче лусотропикализма, мит о њему створен је за време диктатуре Антониа де Оливеире Салазара, а овај диктатор је експлоатисао и већ напоменути трилинг друштвених вредности (ФФФ). Салазарева крилатица била је Бог, домовина и фамилија, међутим „уместо свештеника постао је професор економије, уместо друштвене радости изазвао је друштвени бол и егзодус, а уместо да се посвети породици он је одлучио да буде сам“, приметио је Копривица. На самом крају, предавач је говорио о данашњој ситуацији у Португалу, разјаснивши притом недоумицу око имена ове државе.