Предавање Милована Балабана „Страдање српског народа у Другом светском рату“ на Jутјуб каналу КЦНС

Предавање Милована Балабана „Страдање српског народа у Другом светском рату” (20. 6. 2023) можете погледати на нашем Јутјуб каналу.

Наводећи како је у вези са Првим светским ратом већ говорио у неколико наврата, Милован Балабан нову трибину посвећује Другом светском рату и специфичној теми страдања. Ми и данас, после 80 година, живимо један геополитички конструкт чији су темељи ударени у Другом светском рату, а живимо и оно што је по нас још неповољније, а то су поделе које су захватиле српски народ у том периоду. Оне нису зацељене и данас су зачуђујуће актуелне. Током рехабилитације људи који су за време комунизма проглашени издајицама, изашло је на видело постојање одређених снага које и даље живе у том, сада препакованом наративу и не дају да се историја која је тада постојала сагледа на један правилнији начин – који би свима нама био од користи у функцији превазилажења подела. Поделе се подстичу јер су глобалним структурама потребне да би могле арбитрирати у складу са својим интересима. Балабан наводи да је важно на прави начин расветлити Други светски рат и сагледати атмосферу створену окупацијом 1941. године.

Стварањем Југославије дошло је до уласка у амбијент који није наклоњен српском народу и који је цивилизацијски и духовно потпуно другачији. Свети Сава је на Сабору у Жичи направио завет са српском господом, и световном и духовном, који је на Косову потврђен у крви. То је, како Балабан истиче, „део радосне вести Исуса Христа“, која говори о нечему што постоји и изван овоземаљског, „што је српском народу остало као циљ“. Уласком у Југославију, народ се нашао у цивилизацијским круговима који су имали другачије амбиције и зацртане путеве, те је долазило до конфликта. Само државно питање изискивало је велике напоре у обједињавању читавог српског народа и улазило у процес интереса великих сила. Та Југославија била је, како је владика Николај говорио, „пркос Светом Сави“, школа без поштења – напуштање једног наратива када се српске већ дезоријентисане елите нису снашле и почеле да се залажу за југословенску причу, док су остали народи Југославију схватили као транзитну и борили се за своју државу.