Sportistkinje u Srbiji nemaju jednak tretman kao njihove muške kolege. Rodna neravnopravnost i diskriminacija ogledaju se svakodnevno i u medijskom izveštavanju. Naši mediji se ženama u sportu ne bave dovoljno, a kada to rade najčešće se više pažnje posvećuje njihovom izgledu, a ne sportskim rezultatima.
Centar za podršku ženama iz Kikinde se od 2010. godine aktivno bavi ovom temom. Sproveli su istraživanja o položaju žena u sportu u Vojvodini, a nakon toga i obuku za urednike i novinare sportskih redakcija. Tokom istraživanja ispitanice su istakle da se manje pažnje posvećuje njihovim rezultatima u odnosu na postignuća njihovih muških kolega i da tradicionalno shvatanje uloge žene otežava razvoj sportske karijere . Njihove stavove potvrđuje i monitoring medija koji sprovodi „Ženski informaciono dokumentacioni centar“.
Problem se dodatno uvećava i zbog pasivnosti sportistkinja, koje ne reaguju dovoljno na ovakav tretman, a svakako i zbog nedostatka institucija koje bi ukazivale na lošu medijsku praksu. Pre tri godine u Novom Sadu je osnovan Centar za afirmaciju žena u sportu (CAŽS), za sada prvo i jedino udruženje koje se bavi rodnom ravnopravnošću u sportu. Prema rečima predsednice CAŽS-a Maje Ciganović, Centar se trudi da da primer na koji način se može izveštavati i pisati o sportistkinja. i kako promovisati i izgrađivati ženske sportske uzore.
Kampanja pod nazivom „Zdravo buduća sportistkinjo“, koju je ovo udruženje pokrenulo s ciljem da motiviše devojčice i devojke da se što više bave sportom i rekreacijom, samo je deo njihove borbe za ženski sport . U prvoj fazi kampanje Ivana Španović, Borislava Perić Ranković, Aranka Binder, Slobodanka Tuvić Maksimović i Jasmina Juras snimile su video poruke. Kasnije su brojne sportistkinje i timovi podržali kampanju.
Prema rečima naše sagovornice, kampanja je imala medijsku podršku, ali je na kraju izostala podrška lokalnih sportskih organizacija, ustanova i institucija iz Novog Sada. Zato sada nedostaju sredstva za dalje korake.
– Dobijali smo pohvale od roditelja, dece, sportista i rekreativaca, društvenih aktivista i medijskih radnika. Radio televizija Vojvodine, Novosadska televizija, Kopernikus RT Jagodina samo su neki od medija koji su o nama izveštavali. Zbog svega ovoga nadali smo se da ćemo već prošle godine ući u drugu fazu kampanje, za koju smo planirali nove videe i razgovor sa sportistkinjama u školama, međutim nismo imali finansijske mogućnosti. Sredstva za prvu fazu dobili smo na konkursku vezanom za Lokalni akcioni plan za mlade grada Novog Sada 2016. godine. Nažalost, ne samo da nismo dobili novac za nastavak projekta na istom konkursu prošle godine, nego nas niko nije pozvao ni da pohvali, ni da kritikuje, ni da sarađuje – kaže Ciganovićeva, koja je i kreatorka i koordinatorka kampanje.
Ona još dodaje da je tokom realizacije bilo pravo zadovoljstvo sarađivati sa sportistkinjama i sa timom koji je radio kreativni deo kampanje i zahvaljuje se svima koji su doprineli da se za nju čuje i koji su želeli da učestvuju. Na poteškoće koje postoje kada je reč o nastavku ovog angažovanja, kaže, gledaju kao na izazov. U nastajanju je i sajt udruženja, sa rubrikom o kampanji i svim aktivnostima koje su kroz nju realizovane. Lični izazov za našu sagovornicu je joga, kojom planira da se bavi uskoro. Svakodnevno vozi bicikl i šeta, a ljubitelj je i basketa i različitih „izazova od trideset dana“, poput programa za preskakanje vijače koji je radila letos. Ovako ličnim primerom pokazuje značaj rekreacije i sportskog duha.
Mi ovom prilikom apelujemo na sve koji su u mogućnosti da pomognu ostvarivanje druge faze kampanje „Zdravo buduća sportistkinjo“, a na medije da svojim izveštavanjem doprinesu jednakosti muškaraca i žena u sportu.
Za Vojvođanske vesti: Dajana Grubišić