- Sterijino pozorje će biti sasvim sigurno zanimljivo između ostalog zbog toga što ćemo imati priliku da vidimo neka pozorišta koja nemaju često priliku da dođu na naš najreprezentativniji pozorišni festival i zbog toga što ćemo videti jednu novu kreativnu energiju koju po definiciji nose autori mlađe generacije.
Preko šest decenija Novi Sad ima privilegiju da se na jednom mestu u desetak dana okupi sve ono što je najrelevantnije za pozorišni život u zemlji Srbiji, sigurno pogađate reč je o Sterijinom pozorju. Kao i svake godine, krajem maja i početkom juna, tačnije od 26. maja – 03. juna, imaćemo priliku da vidimo sve ono najbitnije što se dešavalo i dešava na “daskama koje život znače” u našoju zemlji i okruženju u protekloj sezoni . Da bi sve predstave bile prikazane u punom sjaju brine se tim “pod dirigentskom palicom” direktora te značajne institucije kulture, ukrali smo mu malo vremena da nam, iz prve ruke, kaže šta nas očekuje tokom ovogodišnjih ”praznika pozorišne umetnosti” u srpskoj Atini .
Počelo je odbrojavanje, kada ovaj tekst bude ugledao svetlost dana ostaće nešto više od dve sedmice do početka 63. Sterijinog pozorja, tim povodom razgovaramo sa dr Miroslavom Mikijem Radonjićem. Zamolio bih te da nam prokomentarišeš kako teku „završni radovi“ na organizaciji 63. Sterijinog pozorja u Novom Sadu?
Kao i svake godine kada se približi početak, otvaranje festivala, mi imamo te „završne radove“, kako si to lepo rekao. Zapravo nama završni radovi počinju već u martu. Čim se objavi selekcija, jedan veliki posao je završen, selektor je obavio selekcioni ciklus, odgledao devedesetak predstava i nakon objavljivanja selekcije kreće se u neposrednu realizaciju, odnosno organizaciju samog festivala. To su uobičajeni postupci koje mi sprovodimo čim se objavi selekcija, ubrzano se pravi program festivala: satnica, dani… to pravimo u saradnji i kordinaciji sa pozorištima koja učestvuju na festivalu. Naravno, to uvek iziskuje strpljenje jer svako pozorište ima svoje planove, svoj repertoar, tako da se sve to mora uskladiti. Dakle, od onoga što se nekada zvalo „selektorova dramaturgija festivala“ obično ne ostane ništa jer je nemoguće zadovoljiti kriterijum, po kome selektor ima svoju viziju o tome koja predstava bi trebala da bude na početku, koja da bude u sredini i koja na kraju, od toga na kraju ne ostane mnogo jer se mi moramo prilagođavati tome kada su pozorišta slobodna da igraju tokom zadatog termina Sterijinog pozorja. Postoji tu još čitav niz poslova koje treba obaviti, od raspisivanja javnih nabavki za hotele, restorane, štampariju, pripremu kataloga, biltena, pratećih stvari vezanih za sam festival, kao što su štampanje plakata, karata, propusnica i niz drugih stvari vezanih ne samo za štamparske usluge nego i za tehničke usluge neophodne da bi se određene predstave uopšte realizovale na postojećim scenama u Novom Sadu. Ta vrsta tehničkog prilagođavanja je neophodna, tu se angažuju naši saradnici, prvenstveno, iz Srpskog narodnog pozorišta i iz drugih pozorišta. Ipak, moram reći da nam SNP pruža najveću, maksimalnu tehničku podršku. Evo, nešto više od dve sedmice do početka, mi i dalje rešavamo tehničke probleme. Mi sve to postavljamo, pre svega, kao kreativni izazov jer ako to posmatramo kao problem onda nećemo daleko dogurati. Tako se podrazumeva da se svaki i najsitniji segment u realizaciji ovako velikog festivala rešava sa posebnim osećajem jer nije isto oragnizovati jedan ovako veliki pozorišni festival ili organizovati nekakve zabave, koje mi sada imamo a koje pripadaju domenu industrije zabave, koje nam se promovišu kao festivali, koji navodno afirmišu umetničku vrednost ili kulturu u najširem smislu te reči. Dakle, ovo je jedan „filigranski“ posao koji zahteva preciznost, u neposrednoj realizaciji ne sme da bude ni jedan segment zaboravljen: od izvođenja predstave na sceni, preko prijema publike, gostiju, prijema kritičara, novinara, hotelskog smeštaja, svih pratećih progarama i programskih celina kojih ima oko pedestak na samom festivalu do one završne večeri kada se festival svečano zatvara i kada se dešava taj najsvečaniji trenutak: dodela nagrada.
Pripremajući se za ovaj razgovor uočio sam par intersantnih detalja za koje nisam siguran da se o njima posebno razgovaralo. Prvo, u selekciji dominira savremeni domaći tekst, to je ono sa čim nismo do sada priliku da se susretnemo ili se bar retko dešavalo. Ranije je Sterijino pozorje vapilo za savremenim domaćim dramskim tekstom. Kada se pogleda ovogodišnja selekcija, sa izuzetkom Nušića kojeg ćemo ovoga puta imati priliku da vidimo u “ruskoj verziji”, vidimo da su to prvenstveno mladi srpski autori, čini se da uporno nastojanje Sterijinog pozorja, prvenstveno sa konkursom za neobjavljeni dramski tekst, polako daje adekvatne plodove?
Da, Sterijino pozorje se pre dve godine opredelilo da se vrati izvornom principu: afirmaciji i promociji pre svega savremene domaće dramske književnosti i savremenog domaćeg autora u najširem smislu te reči. Uzimajući u obzir da postoji čitav niz predstava koje se ne rade po klasičnom dramskom predlošku nego kao autorski projekti, verbatim drama, dokumentaristička građa i slično. Već prošle godine na festivalu smo imali pet predstava rađenih po delima savremenih autora, što je bilo na nivou onih ponajboljih dana Sterijinog pozorja, tamo do osamdesetih godina, evo, ove godine nastavlja se taj trend da savremeni autori preuzimaju dominaciju na Sterijinom pozorju što je i priridno jer ovo jeste institucija i festival koji između ostalog treba da pokaže gde je naša savremena domaća dramska književnost u ovom trenutku i pozorišna umetnost uopšte. Selektor, Boško Milin jeste ove godine insistirao na tome da se na Pozorju prikažu ostvarenja mlađih autora i onih manje afirmisanih pozorišnih autora koji su dobili priliku u našim, domaćim pozorištima. To je istakao kao dobru stranu ovogodišnje produkcije, da su neafirmisani, mladi autori dobili priliku da pokažu svoja ostvarenja, svoje radove na scenama i da njihove drame budu realizovane. Činjenica je da ove godine izostaju neka veća imena koja imaju, uslovno rečeno, veću specifičnu težinu i neka veća pozorišta. Naravno, to se desilo zbog toga što neka pozorišta nisu ni imala šta da ponude za ovogodišnju selekciju. Sa druge strane uvek je subjektivni sud selektrora nešto što presuđuje,koliko god se svaki selektor trudio da njegova ocena pozorišne sezone bude objektivna, da zanemari neke svoje lične gledalačke senzibilitete uvek je svaka selekcija subjektivan čin i Boško Milin se opredelio da Sterijino pozorje ne bude, kako on to kaže “pozorišni muzej”, nego da to bude savremena slika onoga što je trenutno najrelevantnije u našem pozorištu a očigledno je da su mladi, manje afirmisani autori ovoga puta dobili priliku. Sa druge strane Sterijino pozorje već dvanasest godina insistira na tome da svake godine raspisuje konkurs za savremeni domaći dramski tekst i to je opet jedan pokušaj da se pokaže gde je naša savremena domaća dramska književnost. Na taj konkurs se, po pravilu, prijavljuju autori mlađe ili srednje generacije, znači autori manje afirmisani i mi imamo tu sreću da smo uspeli da očuvamo taj konkurs a svi tekstovi koji su pobedili na konkursu su doživeli scensku realizaciju, osim jednog. Nažalost, to je tekst, sad već pokojnog Saše Večanskog, koji je pre neki dan preminuo, njegov tekst “Reciklirani zločin” nije izveden. Pretpostavljam da je to zbog osetljivosti, tekst se bavi temom ratnih zločina, pa verovatno zbog toga nismo našli partnera koji bi bio spreman da ga realizuje ali svi ostali su realizovani sem pobedničkog od ove godine, tekst Ivana Brdara još uvek nije realizovan mada mislim da će početkom iduće sezone biti realizovan na našim scenama. Sterijino pozorje kao institucija i feastival radi na onome što su temeljni, izvorni principi a to jeste promocija i afirmacija savremenog domaćeg dramskog teksta.
Posmatrajući selekciju uočljivo je da je ovoga puta slična situacija i sa rediteljskom garniturom. Koliko sam primetio Kokan Mladenović, koji nije preterano star po godinama, predvodi “stariju generaciju”, iskusnije reditelje. Većina reditelja su prvi put na Steriji što je, samim činom uvrštavanja na festival sa ovakvom reputacijom, uspeh. Čini se da stasava, takođe, jedna nova generacija reditelja na pozorišnoj sceni?
Da, ja sam se šalio sa Bobanom Skerlićem i Kokanom Mladenovićem i rekao im da oni u ovoj selekciji spadaju u red veterana, pri čemu su oni u punoj snazi, u naponu kreativne energije. Tačno, ove godine imamo čitav niz reditelja koji će debitovati na Sterijinom pozorju. Nekoliko njih: Stevan Bodroža, Nemanja Ranković, nekoga ću verovatno zaboraviti, evo Nataša Radulović koja je u Šapcu radila… zanimljiv je Milan Nešković, reditelj mlađe generacije, prošle godine je bio sa dve predstave, ove godine opet učestvuje sa dve predstave. On danas sigurno, zajedno sa Igorom Vukom Torbicom predvodi tu mlađu generaciju reditelja na našoj sceni. Ja sam rekao: ma šta da se desi ove godine na Sterijinom pozorju, a jedno je izvesno da će se desiti, a to je da će žiri dodeliti sve nagrade, ako njih troje-četvoro, te mlađe generacije koja je u punoj snazi, sada je to već očigledno, dolazi i promoviše se na našim scenama, ako njih troje-četvorom budu primećeni i ako ih, da tako kažemo, “lansiramo u orbitu pa oni dođu do te prve pozorišne lige”, onda je ovo Pozorje napravilo veliku stvar. Naravno, postoji opasnost da se to ne desi ali opet mislim da je bitno da oni dožive neku vrstu inicijacije na jednom ovakvom festivalu i da vidimo gde je, bukvalno rečeno, budućnost naše pozorišne umetnosti. Tu mislim i kada je reč o dramskom tekstu i kada je reč o rediteljskim poetikama ali i o nekim drugim saradnicima. Nemojmo zaboraviti da postoji čitav niz drugih saradnika scenografa, kostimografa, kompozitora… koji su srednja i mlađa generacija. Mi zaista predugo, slušamo tu vrstu kritika, ponekad žalopojki, kako mlade generacije nemaju šanse, kako ne dobijaju pravu priliku… evo mislim da je sada, ovo Sterijino pozorje omogućilo zaista da se u punom kapacitetu ta nova generacija predstavi i promoviše. Neki zajedljivci kažu: pa da… ali to onda ispada da je to sve “Pozorje mladih” a da ovo sada, nije Sterijino pozorje koje je najreprezentativniji pozorišni festival kod nas. Ja mislim da to nije tako, jednostavno činjenica je da se ove godine desilo upravo to, da su mnoge pozorišne uprave dale šansu tim ljudima jer ne može selektor da napravi festival od predstava kojih nema nego od onih kojih ima. On naravno po svom kriterijumu bira te predstave, ima neku svoju viziju,ima neki svoj koncept… i ako ja lično ne volim previše koncepte, mislim da selektori treba da biraju ono što je najbolje u datom trenutku,što je najrelevantnije tj. da zanemari koncept…a ako se pojavi nešto što je zajedničko tim bolje ali svaki selektor ima autonomno pravo da uradi svoj posao na najbolji način i onako kako on misli da je najbolje, s tim nemam nikakv problem.